dk

Vedtægter for FABRY Patientforeningen Danmark


§ 1 Navn og hjemsted.

Foreningen FABRY PATIENTFORENINGEN DANMARK, der har til hjemsted for den erhver tid valgte formand, er stiftet på den stiftende generalforsamling den 12. januar 2002.


§ 2 Formål

Foreningens formål er at:

  • Samle familier hvor der er børn og voksne der er berørt af FABRY sygdom, øge deres viden og støtte til bekæmpelse af problemstillingerne ved sygdommen. 
  • Indsamle og udbrede information om FABRY til patienter, pårørende og offentlige instanser.
  • Have kontakt til internationale grupper, organisationer og foreninger der arbejder med FABRY.
  • Skabe mere viden om FABRY hos læger og sundhedsvæsenet. Arbejde for mere plads til FABRY i sundhedsfaglige og medicinske publikationer.
  • Synliggøre de økonomiske konsekvenser af FABRY i samfundet, d.v.s. ulemper/skader der kan forebygges/lempes ved behandling.
  • Arrangere møder om FABRY
  • Formidle viden ved f.eks brochure, internetsiden og nyhedsbreve.
  • Deltage i konferencer relevante for FABRY både i Danmark og Internationalt.
  • Bistå FABRY patienter med opfyldelse af patientrettigheder.
  • Være samlet talerør for FABRY patienter i Danmark, ved kontakt til pressen.

 

§ 3 Medlemskab.

Som medlem kan bestyrelsen optage alle med FABRY sygdom, deres pårørende og andre interesserede.
Firmaer, institutioner, kommuner og foreninger optages med begrænsede rettigheder.
Kun privatpersoner er valgbare til bestyrelsen.

Tilskud til foreningen medfører ikke normalt medlemskab, men mindre der udtrykkes ønsker herom fra tilskudsyderen.


§ 4 Indmeldelse

Indmeldelse skal ske skriftligt til foreningens sekretær/kasserer og er kun gyldig ved samtidig indbetaling af kontingent til foreningen. Indmeldelsen er bindende for en periode svarende til det indbetalte beløb.

§ 5 Udmeldelse

Punktet udgår. Se pkt. 7.

 
§ 6 Kontingent

Kontingentet fastsættes på den ordinære generalforsamling. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.

§ 7 Restance

Hvis kontingentet ikke er betalt rettidigt, og efter en påmindelse, betragtes medlemmet som udmeldt.

§ 8 Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes eller ekskluderes, såfremt vedkommendes opførsel strider mod foreningens vedtægter eller medlemmet på særlig grov måde har tilsidesat sine medlemspligter. Såvel i sager om udelukkelse som ekslusion har medlemmet krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling. Og at sagen sættes på dagsordenen som et særskilt punkt. En generalforsamlings afgørelse af en eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af foreningens vedtægter.

§ 9 Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år den anden lørdag i marts. Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle medlemmer, der ikke er i restance. Generalforsamlingen indkaldes med mindst 2 ugers varsel. Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være indsendt til bestyrelsen senest en uge før generalforsamlingen. En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig, uanset antallet af fremmødte.


 § 10 Dagsorden

Dagsorden for den ordinær generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
  1. Valg af dirigent og referent.
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
  3. Forelæggelse af regnskab fpr det forløbne år til godkendelse.
  4. Fastsættelse af kontingent.
  5. Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år.
  6. Behandling af indkomne forslag.
  7. Valg af formand.
  8. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
  9. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen.
  10. valg af revisor
  11. Eventuelt



§ 11 Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingens vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelse. Beslutninger træffes ved simpel stemmeflertal. Dog kræver vedtægtændringer og foreningens opløsning kvalificeret majoritet - jvf. §17 og §18.
Valgbare til bestyrelsen er privatpersoner der er medlem med stemmeret - jvf. §9.
Fraværende, valgbare medlemmer kan vælges når der skriftlig foreligger tilsagn om, at vedkommende vil modtage valg til den foreslåede post. Afstemning skal, såfremt 5 medlemmer forlanger det, foretages skriftligt. Der føres en protokol over generalforsamlingens beslutninger . Protokollen godkendes og underskrives af dirigenten.

§ 12 Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettiget medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen fremsætter ønsker herom.
I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 4 uger efter begærings modtagelse.
For så vidt angår mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.

§ 13 Bestyrelse  - valg

Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsentere foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægterne.

Bestyrelsen består af en formand, 4 medlemmer og 2 suppleanter. Bestyrelsen konstituerer sig med kasserer og sekretær. Formanden vælges for 2 år af gangen ved den ordinære generalforsamling i lige år mens kasserer og øvrige er på valg i ulige år. 1 suppleant er på valg hvert år. Genvalg er muligt.

Der udarbejdes referat fra ALLE møder. Referaterne fra bestyrelsesmøder fremlægges til godkendelse ved første efterfølgende bestyrelsesmøde. Godkendte referater offentliggøres på foreningens hjemmeside - www.fabry.dk.

§ 14 Tegningsret

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig når mindst 3 af dens medlemmer, heriblandt formand, er tilstede. Foreningen tegnes af formanden. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.

§ 15 Regnskab

Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Bestyrelsen skal inden 1. marts afgive driftsregnskab for det foregående år og status pr 31. december til revisoren. Driftsregnskabet og status forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Driftsregnskab og status udsendes til foreningens medlemmer sammen med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.

§ 16 Revision.

På den ordinære generalforsamling vælges for et år af gangen - en revisor - jvf. §10. Revisoren skal hvert år i marts måned gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er tilstede!
Revisionsformen er regnskabsmæssigt revision og driftsregnskabet og status forsynes med en påtegning.
Revisioren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.

§ 17 Vedtægtsændringer

Forandringer af vedtægterne kan ske ved enhver generalforsamling. når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Forslaget skal fremgå af dagsordenen.

§ 18 Foreningens opløsning.

Foreningens opløsning kan kun ske, hvis det vedtages på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger efter reglerne og vedtægtsændringer. - jvf- §17.

I tilfælge af foreningens opløsning tilfalder foreningens midler, efter generalforsamlingens bestemmelse, en dansk forening med beslægtet formål eller der oprettes et legat til gavn for personer med FABRY sygdom.


VEDTÆGTERNE UNDERSKREVET D 12 JANUAR 2002.

VEDTÆGTERNE REVIDERET VED EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING 
DEN . 5.MAJ 2013








 

     


 

Bestyrelsen orienterer:

Artikel fra Riget er tilgængelig ... 

Læs mere

Fabry International Network:

FIN - Fabry international network. Som noget nyt og som vi alle kan se frem til, lancere FIN en ny og dynamisk... ... 

Læs mere
Sponsorer: